Oranje Loper – de vernieuwing van straten en 9 bruggen. Dit project heeft als doel meer ruimte te creëren voor voetgangers, fietsers, groen en de doorstroming van de tram te bevorderen. Hierdoor verbetert de openbare ruimte, wordt de verkeersituatie veiliger en is er minder plek voor auto’s – geheel in lijn met de ambitie van Amsterdam om een autoluwe stad te zijn.
Gemeente Amsterdam:
We vernieuwen de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en 9 vaste bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein. De bruggen zijn meer dan 100 jaar oud en in slechte staat. Het verkeer wordt steeds zwaarder. En onze straten steeds drukker.
We maken de bruggen weer sterk. Met nieuwe palen en een compleet nieuwe binnenkant. De monumentale buitenkant knappen we op en blijft eruitzien zoals nu. Als we de bruggen aanpakken, willen we ook meteen de straten beter inrichten. Met meer ruimte voor voetgangers, fietsers, de tram en gezond en sterk groen. De werkzaamheden vragen veel van de Amsterdammers van nu maar zijn nodig om het gebied ook voor de Amsterdammers van de toekomst veilig, leefbaar en bereikbaar te houden.
Vanaf de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein worden 8 bruggen volledig vervangen, 1 brug opnieuw gefundeerd en diverse straten vernieuwd. Al deze werkzaamheden zijn bewust gecombineerd in één programma: Oranje Loper. Dit om te zorgen dat de diverse projecten goed op elkaar afgestemd worden, zodat de overlast voor de omgeving beperkt blijft.
Technisch Manager
Als technisch manager is het aan Dennis de taak om de wensen van diverse belanghebbenden (waaronder de gebruikers van dit gebied) te vertalen naar een technisch ontwerp. Dennis houdt daarbij uiteraard rekening met de gemeentelijke beleidskaders en de doelstellingen van Project Oranje Loper om de stad veilig en bereikbaar te houden. Hij creëert een technisch ontwerp dat realistisch en haalbaar is en dat zoveel mogelijk voldoet aan de wensen en eisen van alle belanghebbenden.