17-10-2019, Dennis van der Meer

Mijn eerste dagen bij FitValue zitten erop… het leek mij leuk om mijn ervaring te delen via deze blog.

Vanaf het eerste contact voel je vertrouwen, mijn sollicitatie gesprek was voor mijn gevoel geen sollicitatie. Het ging zo gemoedelijk, open en transparant. Deze wijze van communiceren voelt vanaf moment één vertrouwd. Na dit gesprek is de betrokkenheid en transparante manier van handelen alleen maar grotere en beter geworden, voelt als thuiskomen. De persoon achter de persoon, dat is het belangrijkste goed, daar bouwen we op!

Met de kennis zit het wel goed bij Bert en Adrie, het enthousiasme die ze uitdragen over FitValue is groots. Ze willen je helpen om te groeien. Zowel door een goede balans werk-privé als fit in lichaam en geest, hun kennis krijg je er gratis bij.

De filosofie van bedrijfsvoering heeft mij over de drempel doen stappen, ondanks dat ik al 19 jaar bij een van de grotere opdrachtnemers van Nederland zat. Samen elkaar helpen om te ontwikkelen en te groeien als persoon zelf, maar ook voldoende kansen om mijn eigen kennis en ervaring in te zetten om anderen te helpen. Dit alles in team verband, tenslotte ben je als team succesvoller dan alleen! Het gezamenlijk sporten maakt dit alles alleen maar waardevoller, samen sportieve doelen nastreven, samen helpen deze ook te realiseren, te pushen om het beste uit jezelf te halen. En ja…. Spierpijn dat hoort erbij….

Sinds 1 oktober word ik ingehuurd door de Gemeente Amsterdam als Technisch manager op het programma Oranje Loper. Een rol die ik vanuit mijn ervaring binnen de aannemerij al meerdere keren heb ingevuld, maar nog niet zittend aan de andere kant van de tafel. Volledig uit mijn comfort-zone, maar super leerzaam. Prettig is dat ik ook op de kennis van mijn collega’s binnen FitValue kan rekenen, hier ga ik zeker gebruik van maken als de behoefte hiernaar is.

Afgelopen week kon ik mijn eigen kennis en ervaring delen met Sven, Sven was donderdag uitgenodigd voor een interview voor een nieuwe opdracht. Onder het genot van een bak koffie, hebben we het gesprek voorbereid. Gezamenlijk gekeken hoe hij het beste overkomt, welke vragen hij mogelijk zou krijgen maar zeker ook wie hij tegenover zich had zitten. Dat alles bij elkaar resulteerde erin dat hij met vertrouwen en gezonde spanning het gesprek is ingegaan en met een goed gevoel uit het gesprek is gekomen….. nu in afwachting op het resultaat.


30-11-2018, Jain Jankipersadsing

Waarde creëren voor het Ingenieursbureau

In september ben ik begonnen bij FitValue. Momenteel ben ik als contractmanager UAV-GC gedetacheerd bij het Ingenieursbureau (IB) van de gemeente Amsterdam. Hier ben ik onderdeel van het team Kademuren dat ervoor moet zorgen dat er in 2019 een raamcontract voor het vernieuwen van kademuren kan worden aanbesteed. Het raamcontract moet ertoe leiden dat er jaarlijks twee km kademuur wordt vernieuwd. De opdracht is om verschillende redenen een hele uitdaging. Denk bijvoorbeeld aan een groot aantal stakeholders, de complexe omgeving waarin er gebouwd moet worden en de grote schaal van de scope. Al deze factoren bieden mij de ruimte om mijn opgebouwde expertise in te zetten, en vooral ook verder te ontwikkelen.

Om mijn opdracht goed uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat ik weet hoe de organisatie is opgebouwd en waar ik de benodigde informatie kan vinden. Dat het werken bij het IB van de gemeente Amsterdam nieuw voor mij is, maakt dit lastig. Ik ben ingehuurd om een bepaalde rol uit te voeren en producten te leveren. Veel tijd om zelf alles uit te vinden of te ontwikkelen heb ik niet. Om toch snel te kunnen schakelen en een goed beeld te krijgen van de belangrijke interne stakeholders en processen, zet ik mijn voelsprieten uit en houd mijn oren en ogen open. Hier kan ik heel goed met mijn collega’s van FitValue over sparren en bij mijn collega’s van het ingenieursbureau stel ik vragen zoals; ‘Wie weet veel van dit onderwerp?, Wie heeft hier eerder iets mee gedaan?’

Ik betrek de mensen bij mijn project die de werkprocessen en sleutelfiguren in de organisatie goed kennen. Denk bijvoorbeeld aan een collega die op basis van UAV-GC een kademuurvernieuwing heeft aanbesteed. Wie zijn dat? Met welke collega is het werk uitgevoerd? Wat zijn de ervaringen? Wat zouden zij weer doen of wat kon beter? Of ik voer een gesprek met een directievoerder die eerder onder een soortgelijk project een kademuurvernieuwingsproject heeft gedaan. De informatie die ik op deze manier ophaal pas ik toe of vorm ik om tot een  passend idee voor mijn huidige opdracht.

Het delen van de opgedane kennis in mijn team vind ik belangrijk. Dat is een belangrijk aspect dat bijdraagt aan het succesvol doorlopen van het project en het behalen van de teamdoelstelling. Ik zorg er tevens voor dat ik bij de bron terugkoppel wat ik met zijn of haar informatie heb gedaan. Van daaruit krijg ik weer advies waarmee ik verder kan.

Op naar de volgende stap in het succesvol afronden van de opdracht en Value creëren voor het ingenieursbureau.


18-03-2018, Adrie van Hoekelen

Millenials in werk

Onlangs zag ik deze TEDTalk van Simon Sinek over “ Millenials in the workplace” (https://www.youtube.com/watch?v=hER0Qp6QJNU) . Het vooroordeel is dat wat ze willen is: zitzakken, gratis eten en een maatschappelijk doel. Maar zelfs als dat allemaal aanwezig is, missen ze toch vaak ‘iets’. Simon geeft daar 4 verklaringen voor:

  • Door de manier waarop ze opgevoed zijn (‘als je iets wil kan je het krijgen’), hebben ze relatief laag zelfvertrouwen en is werken ineens een ‘harde wereld’.

  • Als een generatie zijn ze opgegroeid met een social media verslaving. In puberteit hebben ze niet geleerd in tijden van stress dit met vrienden te bespreken, maar om hun toevlucht te nemen tot een verslavend middel.

  • Alles is meteen beschikbaar: series op Netflix, dates via Tinder. Ze hebben niet geleerd om te wachten op iets wat ze willen, er is meteen bevrediging voor behoefte. Maar tevredenheid in werk is langzaam! Je kan niet binnen 5 maanden iets groots bereiken.

  • Omgeving: in grote bedrijven, waar het meer om getallen gaat dan om de mensen, worden millenials niet goed begeleid in het omgaan met bovenstaande factoren. Ze krijgen er niet meer zelfvertrouwen van, ze leren niet de sociale vaardigheden om om te gaan met teleurstellingen, en ze leren niet het geduld op te brengen om lang aan iets te werken.

Dit zette me aan het denken over hoe we het bij FitValue anders willen doen. Natuurlijk kunnen we bovenstaande factoren niet veranderen, maar we kunnen er wel op een goede manier mee omgaan. Want wij voelen een verantwoordelijkheid om jonge mensen op een goede en verantwoordelijke manier op te leiden tot toppers in hun vakgebied. Dat betekent niet alleen inhoudelijke vakkennis bijbrengen, maar ook kijken naar de persoon. Wat past bij je? Wat heb je nog te leren als persoon, niet alleen als werknemer? En hoe kunnen wij je daarbij helpen?

Coaching is daar een belangrijk onderdeel van, maar net zo belangrijk is wat je dan met een jeukwoord ‘cultuur’ noemt, maar wat eigenlijk is: hoe we met elkaar omgaan. We zijn geïnteresseerd in hoe je weekend was, wat je sportieve doelen zijn voor dit jaar en welk boek op je nachtkastje ligt. Want die zaken zeggen ook iets over wie jij bent, hoe je geïnspireerd raakt, en wat wij daar als organisatie aan kunnen bijdragen zodat we en waarde toevoegen, maar ook fit blijven.

Spreekt dit je aan? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op…

KVK 72172045 | Drachmeweg 129 | 2153 PA Nieuw-Vennep